It's a Process and an Event: Perspectives in Event Semantics Darrin Hindsill Dit proefschrift bevat een onderzoeking van enkele onderwerpen over de semantiek van gebeurtenissen met als doel een uitbreiding van het formele systeem genoemd _Event Calculus_ (Lambalgen & Hamm, 2005), een computationele behandeling van tijd en aspect. Ik bespreek werkwoorden van perceptie en causatieve constructies en bepaal hun temporele en implicationele eigenschappen. Ik geef een nieuwe behandeling van de mogelijke _Aktionsarten_ voor _see_ and _watch_ en de vele bestaande causatieve configuraties. Zij worden geformaliseerd en breiden de scope van de _Event Calculus_ uit met de structuren van co-ordinatie van veelvoudige gebeurtenissen. Het Engelse _Ing_ nominalisatie wordt ook grondig besproken en ik geef een formalisatie van de vele interpretaties van verbale gerundia als processen. Het bovenste gaat gepaard met een empirisch en theoretisch onderzoek van de verschuiving van perspectief in uitingen die de bovengenoemde onderwerpen bevatten. Ik laat zien dat zinnen die in de literatuur als niet grammaticale worden bestempeld eigenlijk vaak worden gebruikt door eerste taal sprekers van het Engels. De door mij ontwikkelde formele scenario's met de gegeven computationele gereedschap van de _Event Calculus_ tonen aan hoe de 'nieuwe' betekenissen (dat is, de nieuwe _Aktionsart_, aspectuele eigenschappen en logische implicaties) voorspeld kunnen worden. Hoofdstuk 1 geeft een algemene inleiding, leesgids en plan van de dissertatie. Hoofdstuk 2 is een overzicht van _Aktionsart_, hierarchische structuur van gebeurtenissen en de verschillenden soorten van coercie. Hoofdstuk 3 geeft een overzicht van de relevante psycho-linguistieke literatuur verbonden met de discussie in hoofdstuk 2. De eerste helft bespreekt de cognitieve grondslagen van de structuur van gebeurtenissen en hierarchische organisatie die zoekt vele resultaten die de acquisitie van tijd en aspect van kinderen betreffen. Dit culmineert in een verband tot het werven van de structuur van gebeurtenissen. Deze twee gedeelte fungeren/dienen als psychologische grondslag van de formalisatie van de _Event Calculus_. Het eerste gedeelte geeft argumenten voor de notie van _default scenarios_ en het tweede gedeelte voor de computationele gereedschap die de interpretatie van tijd en aspect berekent. Hoofdstuk 4 onderzoekt de syntaxis, semantiek en logische eigenschappen van de twee klassen van perceptie-werkwoorden, namelijk die van _see_ en _watch_. Voor beide klassen worden verschillende soorten van _Aktionsarten_ en temporele profielen bepaald. Ik stel dan enkele 'templates' voor om de tijd en aspectuele interacties te formaliseren. De in de template gedefinieerde semantische 'constraints' laten zien hoe vermoedelijke ongrammaticale perceptie zinnen een juiste interpretatie kunnen krijgen. Hoofdstuk 5 is een studie van causatieve constructies. Het begint met een crosstallige onderzoek om de relevante semantische eigenschappen te bepalen (inclusief verschillende causale niveaus en rollen van de participanten). Met deze inzichten worden vele engelse causatieve constructies bekeken; daaruit komen verrassende resultaten wat betreft de causatieve 'alternation' en de perifrastische causatieven. Deze resultaten worden dan gebruikt voor het formaliseren van de causatieve templates. De templates voorspellen ´en de standaard interpretatie ´en de voorbeelden veroorzaakt door de verschuiving van perspectief. Hoofdstuk 6 onderzoekt de engelse _Ing_ nominalisatie vanuit een synchronisch en een diachronisch perspectief. Ik bespreek eerst de voorafgaande analysen en dan de geschiedenis van deze vorm. Dit leidt tot vragen over haar synchronische analyse (syntactisch en semantisch). Ik presenteer empirische voorbeelden van vermoedelijke syntactische onmogelijkheden en semantische anomalieen. Ik concludeer dan dat de oorspronkelijke formalisatie van de _Event Calculus_ makkelijk uitgebreid kan worden door eenvoudige modificaties van de scenario's. Uiteindelijk formaliseer ik verschillende processen en gebeurtenis-achtige lezingen van verbale nominalen. Hoofdstuk 7 bevat tenslotte een samenvatting van de belangrijke resultaten en conclusies.