Knowing One's Limits. Logical Analysis of Inductive Inference Nina Gierasimczuk Samenvatting: Deze dissertatie verbindt leertheorie met logica's van kennis en geloof. Na de inleiding en het wiskundige voorwerk volgt Hoofdstuk 3 met een methodologische analyse van beide gebieden. Daarbij analyseert dit hoofdstuk de leertheoretische werkwijze in termen van de dynamisch-epistemische logica. In Hoofdstuk 4 gebruiken we leertheorie om strategieen voor geloofsrevisie te evalueren die gebaseerd zijn op dynamisch-episteische logica. We beoordelen deze strategieën op hun mogelijkheden om naar waar geloof te convergeren op correcte en volledige stromen van positieve gegevens, op stromen van positieve en negatieve gegevens, en op beperkt foutenbevattende informatie. We laten zien dat geschikte geloofsrevisiemethoden universeel zijn op bepaalde soorten gegevens, d.w.z. dat ze dan volledige leerkracht hebben. Hoofdstuk 5 houdt zich bezig met het uitdrukken van identificatie in de limiet en eindige identificeerbaarheid in modaal-logische en tijdslogische talen voor epistemische en doxastische verandering. We karakteriseren leerbaarheid daarbij door middel van formules van verschillende logica's van kennis en geloof. In Hoofdstuk 6 onderzoeken we het begrip (eindige telltale-verzameling) uit de theorie van eindige identificeerbaarheid van talen. In het bijzonder onderzoeken we de computationele complexiteit van het vinden van diverse soorten van minimale DFTTs. Onder de aanname van de berekenbaarheid van de leerfuncties laten we zien dat er klassen van talen zijn die eindig identificeerbaar zijn, terwijl toch geen berekenbare agent altijd de juiste identificatie kan maken zodra dat objectief mogelijk is. In Hoofdstuk 7 onderzoeken we verschillende niveaus van samenwerkingsbereidheid tussen leerling en leraar in een spel van perfecte informatie gebaseerd op sabotage-spelen. We geven formules van de sabotage-modale logica aan die het bestaan van winnende strategieën in dergelijke spelen karakteriseren. We laten zien dat het niet-samenwerkingsgeval PSPACE-volledig is, en dat verzwakking van de eis dat de zetten van de twee spelers strikt alternerend zijn de condities voor winnen niet beïnvloeden. In Hoofdstuk 8 generaliseren we de informatie-puzzel van de modderige kinderen door aankondigingen met willekeurige kwantoren toe te laten. We karakteriseren de gevallen waarin de gegeneraliseerde puzzel oplosbaar is en we stellen een nieuwe representatie voor van scenario's met modderige kinderen. Onze modelleermethode is lineair met betrekking tot het aantal agenten en is compacter dan die van de klassieke dynamisch-epistemische benadering. Door het proefschrift heen zijn we er steeds op gericht een verbinding aan te brengen tussen formele leertheorie en dynamisch-epistemische logica. We geven aldus aan de dynamisch-epistemische logica een uniform kader voor het beschouwen van herhaalde handelingen. Aan de andere zijde leidt dit verband tot een logische visie op inductieve inferentie en tot syntactische karakteriseringen van leerbaarheid in modale en temporele logica's. De verdere thema's uit de dissertatie, afkomstig uit de gebieden van berekenbaarheid, speltheorie, en de theorie van meer-agentsystemen, versterken de verbinding door additionele computationele, logische en filosofische inzichten te geven in processen van epistemische en doxastische verandering.