Playing with Knowledge and Belief Virginie Fiutek Samenvatting: Dit proefschrift draagt bij aan de ontwikkeling van de Soft Dynamisch Epistemische Logica. De Soft Dynamisch Epistemische Logica werd geïntroduceerd om met een aantal informationele fenomenen, zoals geloofsherziening, om te gaan. In dit proefschrift breiden we de Soft Dynamisch Epistemische Logica uit naar "geloof contractie". Op deze wijze creëren we een kader voor de studie van geloofsverandering. Dit onderzoek naar geloofsverandering draagt ook bij aan de studie van het kennis-concept. Eén van de belangrijkste uitdagingen in de formele epistemologie vandaag de dag is het formeel vastleggen van wat een juiste definitie van kennis is. Om dit aan te pakken, moeten we de concepten van "evidence" en "justified true belief" formeel definiëren. In dit proefschrift breiden we de Soft Dynamisch Epistemische Logica zodanig uit dat het toegepast kan worden op de concepten van "evidence" en "justification". We ontwikkelen in deze context een speltheoretische semantiek voor de notie van "defeasible knowledge". Op deze wijze geven we een nieuwe formalisatie aan K. Lehrer's notie van kennis in termen van "undefeated justified acceptance". Dit kader biedt een nieuw perspectief voor de analyse van epistemologische problemen zoals het Gettier-probleem. Dit proefschrift geeft ook het verband weer tussen de Soft Dynamisch Epistemische Logica en twee andere aanpakken die in de literatuur werden bestudeerd. Eén van deze andere aanpakken is de Dynamisch Doxastische Logica van K. Segerberg. Een belangrijk deel van het werk in dit proefschrift gaat over de vergelijking van deze twee benaderingen en daarbij brengen we de verschillen en overeenkomsten in kaart. Ten slotte verbinden we ons werk aan de argumentatieve studie van geloofsherziening waarbij we de dynamiek van geloof onderzoeken in een dynamisch argumentatief kader. Hoofdstuk 2 presenteert een aantal verschillende benaderingen van geloofsverandering die in de literatuur werden bestudeerd. In Hoofdstuk 3 bestuderen we drie noties van geloofscontractie die we we uit de literatuur hebben gekozen: extreme contractie, gematigde contractie en conservatieve contractie. We definiëren de overeenkomstige operaties van geloofscontractie als operaties in plausibiliteitsmodellen en we geven een axiomatisatie voor elk van deze operaties in de stijl van *DEL*. In Hoofdstuk 4 bestuderen we "justification"-modellen waarin we de informatie en bewijsstukken van een agent kunnen modelleren. We geven een formele definitie van een geldig (waar) argument en van wat een rechtvaardiging (of "justification") is. In Hoofdstuk 5 analyseren we de informele kennis-theorie van K. Lehrer in het kader waarin we een oplossing zoeken voor het Gettier probleem. We stellen in dit hoofdstuk ook een speltheoretische semantiek voor zodanig dat we Lehrer's notie van "defeasible knowledge" formeel kunnen onderbouwen. Het ultra-rechtvaardigingsspel laat ons toe om op formele wijze te bepalen als een agent deze vorm van "defeasible knowledge" heeft van een propositie (of als hij deze propositie gelooft maar niet kent): een agent ("the Claimant") heeft "defeasible knowledge" van een propositie *P*als en slechts dan als zij een strategie heeft om het ultra-rechtvaardigingsspel voor propositie *P* te winnen. Hoofdstuk 6 onderzoekt de relatie tussen de Dynamisch Doxastische Logica en de Dynamisch Epistemische Logica waarin we "*full DDL*" bestuderen vanuit het perspectief van "*Soft DEL*". We bekijken verschillende versies van *DDL*, waarbij de aandacht gaat naar verschillende operaties voor geloofsherzieningen evenals verschillende operaties van geloofsuitbreiding en -contractie. We tonen aan dat *DDL* minstens even krachtig is als *DEL*. In Hoofdstuk 7 geven we een uiteenzetting over G. Bonanno's logica voor "branching-time belief revision" en bestuderen we deze logica in een argumentatief kader. We rechtvaardigen onze keuze om Bonanno's logica voor geloofsherziening te onderzoeken via de aanpak van de dialoog-logica. We geven in dit hoofdstuk de taal en de regels van het dialogisch systeem voor geloofsherziening. We richten onze aandacht op de dialogische interpretatie van de concepten van geloof en informatie.